IMG_9731.jpg

Przyjemne jak muzyka

[ tekst Anna Sierakowska ]

Od 2009 r. w Zabrzu odbywają się unikalne zajęcia dla dzieci w różnym wieku, w tym nawet półtorarocznych. Powstały na bazie wieloletniego doświadczenia VENO'S STUDIO w nauczaniu muzyki dzieci w wieku przedszkolnymi, w ramach Zerówki Muzycznej. Udział w zajęciach, opartych na unikalnej metodzie korelacji zajęć muzyczno-plastycznych jest możliwy w kilku działach – dla najmłodszych są to głównie zabawy artystyczne (muzyka, plastyka, teatr) w ramach Akademii Sztuki Przedszkolaka (ASP).
– Jest wiele wrodzonych umiejętności i zdolności, które wykorzystujemy do poznawania świata. Te dominujące u danego dziecka, można dobrze rozwinąć, aby dały pozytywne efekty w przyszłości. Zajęcia rozpoczynamy od indywidualnej diagnozy dominujących inteligencji, określenia wrodzonych talentów. Następnie poprzez urozmaicone i dobrze zaplanowane zabawy, które angażują wszystkie zmysły dzieci, pomagamy je rozwijać. Nasze zajęcia wyzwalają aktywność twórczą  i ciekawość, ułatwiają kontakty interpersonalne z otaczającą rzeczywistością, sprzyjają ujawnieniu pozytywnych uczuć, także wzmacnianiu poczucia akceptacji i bezpieczeństwa, stymulują samodzielność. Każdym zajęciom towarzyszy inny motyw przewodni: ruch, muzyka, śpiew, malowanie, poznawanie cyfr, literek, układanie, manipulowanie itd. Zajęcia są również tematycznie związane z porą roku czy aktualnymi świętami (np. Dzień Mamy). Każde dziecko biorące w nich udział ma indywidualną „kartę obserwacji” oraz „kartę motywacji” z własnym zdjęciem – mówi Iwona Głębocka, prowadząca spotkania w ramach ASP.

Dzieci w wieku 4-5 lat mogą w VENO'S STUDIO ucze­stniczyć w zajęciach w ramach Zerówki Muzycznej. To przede wszystkim (prowadzone od 1999 r.) indywidualne spotkania z maluchami poświęcone podstawom nauki gry na instrumentach klawiszowych, oswajaniu się z nimi. Wspierane są zbiorowymi zabawami muzy­cznymi i plastycznymi.
Agata Sajan, prowadząca zajęcia Zerówki Muzycznej: – Do każdego ucznia mam bardzo indywidualny stosunek i oceniam jego postępy, a nie sam talent, jakim został obdarowany. Największym wyzwaniem jest zainteresowanie dziecka w wieku przedszkolnym muzyką i grą na jakimś instrumencie. Cztero- i pięciolatki nie potrafią skoncentrować się zbyt długo na jednej czynności. Zmuszane do powtarzania tego samego ćwiczenia łatwo się zrażają. Wówczas ich przygoda z muzyką się kończy. Staram się, by zajęcia były bogate w ruch, śpiew, grę na instrumentach perkusyjnych lub pianinie. Dzieci także rysują, lepią z plasteliny, słuchają muzyki np. o niezwykłym lesie i mieszkających tam wesołych nutkach – eleganckim profesorze Wiolinie i rubasznym profesorze Basie. Niektóre przedszkolaki uczestniczą w tych zajęciach dłużej, inne krócej. Potem stopniowo zaczynamy więcej czasu poświęcać grze na pianinie.

Dzieci w wieku 5-6 lat mogą podjąć już indywidualną naukę gry na instrumencie, fortepianie lub keyboardzie oraz uczestniczyć w zajęciach zbiorowych z rytmiki.
– Wyzwaniem jest dobór repertuaru starszym uczniom. Staram się wsłuchiwać w ich upodobania. Zawsze wybieramy utwory wspólnie, by zadowalały one zarówno ucznia, jak i mnie z punktu widzenia kształtowania techniki pianistycznej. Są dzieci, którym największą radość sprawia granie znanych standardów literatury muzycznej, inne preferują liryczne i nastrojowe utwory lub wolą piosenki. Muzykowanie po prostu powinno sprawiać przyjemność – podsumowuje Agata Sajan.

Artykuł opublikowany w magazynie BEDRIFT jesień 2011.